Czy marzysz o nietypowym ślubie? Chciałabyś powiedzieć magiczne „tak” w pięknej scenerii? Już wkrótce będzie to możliwe. Od 1 marca 2015 roku w życie wejdą nowe przepisy dotyczące zawierania związków małżeńskich poza Urzędem Stanu Cywilnego. Aby dowiedzieć się jakich formalności musicie dopełnić, żeby zorganizować ślub w plenerze, przeczytaj poniższe kroki.
Do tej pory z możliwości wzięcia ślubu poza Urzędem Stanu Cywilnego mogli skorzystać Ci małżonkowie, którzy mieli uzasadnią przyczynę. Należały do nich pobyt jednego małżonka w zakładzie karnym lub w szpitalu. W takiej sytuacji, koszt ślubu cywilnego nie pociągał dodatkowych kosztów ale był ograniczeniem dla młodych par. Według danych zebranych przez gs24.pl w 2014 roku Urząd Cywilny udzielił aż 60 takich ślubów. Mimo że, zapytań było znacznie więcej.
1. Miejsce
Zgodnie z wprowadzanymi zmianami na „ślub pod chmurką” możecie się zdecydować, jeśli miejsce nie będzie zakłócało powagi i dostojności ceremonii oraz będzie gwarantowało bezpieczeństwo każdego z uczestników. Zatem, osoby, które chcą zawrzeć w związek małżeński w sposób ekstremalny: podczas wspinaczki, lotu balonem czy nurkowania muszą o tym zapomnieć.\
2. Zgoda
Kiedy wybierzecie miejsce Waszego ślubu, zobowiązani jesteście do złożenia wniosku, w którym oświadczacie, że chcecie wziąć ślub cywilny poza Urzędem Stanu Cywilnego. W porównaniu do dawnego wniosku, nie musicie go uzasadniać. Ocenie kierownika Urzędu Stanu Cywilnego podlegać, będzie jedynie to, czy miejsce zawarcia związku małżeńskiego spełnia wymagania.
3. Opłata
Za złożenie oświadczenia o chęci zawarcia związku małżeńskiego w plenerze, musicie dokonać stałej opłaty w wysokości 1000,00 złotych. Dochód z udzielenia ślubu będzie przeznaczany na wydatki gminy. Ta kwota zostanie przeznaczona na:
- Koszty dojazdu
- Koszty zastępstwa kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
- Kompletny ubiór i usługi fryzjerskie dla udzielającego ślubu
- Insygnia z wizerunkiem godła RP, patery na obrączki i usługi ich konserwacji.
4. Dostęp do dokumentów
Zgodnie z nowym prawem, będzie mieć też uproszczony dostęp do różnych dokumentów. Dlatego, że od 1 marca na kierowników Urzędu Stanu Cywilnego zostanie nałożony obowiązek prowadzenia elektronicznej rejestracji aktów urodzenia, małżeństw, a także zgonów. Odpisy z tych dokumentów, uzyskacie w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego bez uiszczania dodatkowych opłat od 1 stycznia 2015 roku.
3 kroki do praktycznego ślubu w plenerze
Ślub w plenerze jest wyjątkową i niepowtarzalną uroczystością, aby odbył się bez żadnych nieprzyjemnych sytuacji, musicie pamiętać o:
1. Aby zapewnieniu dachu na głową w postaci altany lub eleganckiego namiotu. Dodatkowo, wyposażcie go w drewnianą podłogę, nagrzewnicę oraz żyrandole.
2. Przygotowaniu planu awaryjnego: aby dla nikogo nie zabrakło miejsca, ani dla Was, gości, czy urzędnika udzielającego Wam ślubu. Weźmy przykład: jeżeli organizujecie uroczystość na 100 gości, przygotujcie namiot o wymiarach 10 x 25. Ustawcie w nim miejsca siedzące, zadbajcie o dekorację muzykę i odpowiednie nagłośnienie.
3. Wybraniu odpowiedniego oświetlenia. Dzięki skorzystaniu z podwieszanych lamp i uroczystych lampionów uzyskacie doskonałe oświetlenie i wyjątkowy nastrój.
4. Porozstawianiu świec oraz urządzeń elektrycznych, które odstraszą komary oraz meszki. Dlatego, że atakujące owady mogą odstraszyć nawet najbardziej rozbawione towarzystwo.
Wymień się z nami swoją opinią w komentarzach poniżej.